Siepelmarkten

Nieuws

“De Siepelmarkten horen bij Ootmarsum: PUNT.”

In Ootmarsum is er de laatste jaren een discussie gaande welke evenementen bestaansrecht hebben in de zomermaanden. De Siepelmarkten zijn inmiddels al 54 jaar een begrip en Kunst in Ootmarsum viert dit jaar het 40-jarig bestaan. Twee totaal verschillende activiteiten, die ook een totaal andere doelgroep als achterban hebben. Voor Mark Gervink, die vorig jaar het stokje overnam van René Bosch als voorzitter van de Siepelmarkten, moeten beide evenementen bestaansrecht hebben. “De Siepelmarkten horen bij Ootmarsum: PUNT. ”, maakt de nieuwe voorzitter van zijn hart geen moordkuil. “Binnen onze commissie discussiëren wij ook over het vernieuwen van de formule van onze Siepelmarkten. De oude ambachten sterven uit, maar toch hebben we nog acht ambachtslieden weten te strikken. De Kindermarkt blijft en daarnaast zijn er natuurlijk de Boerendansgroepen, die de tradities in ere houden. Er is ook veel entertainment, die passen bij de Siepelmarkten. We zijn daarnaast heel blij dat we op het Kerkplein een streekmarkt hebben kunnen realiseren met bedrijven uit onze achtertuin,” vertelt een enthousiaste Mark Gervink.

‘Ondernemers uit het groen’

Met veel elan vertelt de nieuwbakken voorzitter over dit nieuwe element binnen de Siepelmarkt formule. “De laatste maanden zijn we weer druk bezig met de voorbereidingen voor de 54e Siepelmarkten in Ootmarsum. En…we gaan vernieuwen, aanpassen, toevoegen, want zo blijft de Siepelmarkt interessant voor iedereen. De streekmarkt is nieuw en hier staan bedrijven met hun eigen producten. Denk maar aan melk, kaas, vlees en jam. Daar blijft het niet bij, maar om zelf te ervaren wat er allemaal voorhanden is op deze streekmarkt raden we iedereen aan om zelf naar de Siepelmarkten te komen. Een tipje van de sluiter willen we echt wel oplichten, want boer Kees van Erve Holtwick is er met ambachtelijke zuivel. Zijn ‘noaber’ Koen Damink is er ook met het Aogeler rund en hij is er met een eigen gemaakt barbecue in de vorm van een locomotief. Natuurlijk ontbreken de Manderveense Aardbei niet en zijn bijvoorbeeld ook het Educatorium en het Openluchtmuseum aanwezig. Het is een hele mooie toevoeging om de Siepelmarkten nog meer toegankelijker te maken,” is de stellige overtuiging van Mark Gervink. “Ondernemers uit het groen, die hun producten in de stad etaleren.”


Een ‘Uitje’ voor iedereen

Samen met zijn medebestuursleden wil de voorzitter de Siepelmarkten in de komende jaren transformeren naar vernieuwingen. “Dat lukt niet in één jaar, maar we hebben echt hele goede ideeën en die hopen we in de komende jaren heel concreet te maken. Ook wij hebben gebrainstormd of we de Siepelmarkten in één weekend moeten houden, maar de horeca liet weten daar geen voorstander van te zijn. En dat is terecht, want in het weekend loopt Ootmarsum al vol met dagjesmensen. Daarom blijven we vasthouden aan deze drie donderdagen en dat is de laatste donderdag in juli en de eerste twee in augustus. De Siepelmarkten hebben ook een nieuwe slogan en wel ‘Een Uitje voor iedereen’ en daarmee geven we meteen aan dat dit evenement heel laagdrempelig is.

Veel entertainment

Op de drie Siepelmarkten valt er van alles te beleven. De Kindermarkt is al vanaf 8.00 uur te bezoeken en om 10.00 uur volgt ‘grote broer’ de Siepelmarkt en de Streekmarkt. RTV Oost is er de hele dag om items op te nemen. De eerste Siepelmarkt treden de Ootmarsumse Boerendansers op en zij werken toe naar een heuse Boerenbruiloft om 16.00 uur op het Kerkplein. Het koor ‘De Oostvaarders’ zorgt de hele dag op het podium voor stemmige muziek.
De Ootmarsumse en regionale ondernemers staan er met hun kramen en natuurlijk is er op vele plekken iets te eten. Op het Kerkplein is een echte Engelse Dubbeldekkerkraam met handgemaakte fudge te bewonderen. Er is veel te zien en veel te beleven en het duurt allemaal tot 18.00 uur. “Het is een dag met veel variatie. We zijn blij met de aanmeldingen en we gaan er een prachtige dag en dagen van maken. Er staan grote karren op de Ganzenmarkt, dankzij Bob Stroeve, en ook voor de kinderen is er heel veel vertier met een poffertjeskraam en smoothies. We zorgen voor een echte Duitse braadworst en dus is er genoeg te smikkelen. Maar bovenal is het de variatie, die zorgt dat het een ‘Uitje voor iedereen’ is,” besluit Mark Gervink.